Burn-out is het Engelse woord voor opgebrand. Je voelt je lichamelijk en emotioneel uitgeput. Dat is niet hetzelfde als last hebben van stress.

Opgebrand

Van kortdurende stress kun je vrij snel herstellen. Maar bij een burn-out heb je het gevoel voortdurend onder stress te staan. Ook als de stress zelf allang is verdwenen. Opgebrand raak je niet zomaar. Het is het laatste stadium van een langdurige uitputtingsslag. Veel mensen beseffen niet dat ze bezig zijn om zichzelf uit te putten. De klachten ontstaan sluipend en worden steeds erger. Het gaat dan om ernstige vermoeidheid, cynisme, onzekerheid, concentratieproblemen, geïrriteerdheid, opvliegendheid, piekeren en slaapproblemen. 

Stressfactoren

Er zijn meerdere stressfactoren die burn-out kunnen veroorzaken als je er langdurig aan wordt blootgesteld. Denk aan werkdruk, baanonzekerheid of onvoldoende steun van je collega’s of leidinggevende. Ook spelen er persoonlijke kenmerken mee. Denk aan perfectionisme, groot verantwoordelijkheidsgevoel, idealisme, moeilijk grenzen kunnen stellen en gedrevenheid. Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek komt burn-out voornamelijk voor bij werknemers die veel contact hebben met anderen. De onderwijs- en horecasector scoren het hoogst. De welzijnssector zit iets boven het gemiddelde.

Natuurlijk ligt een deel van de oorzaken van een burn-out bij de werkgever. Maar wat kun je zelf doen om een burn-out te voorkomen?

Voorkom een burn-out

  • Blaas tijdig stoom af door te praten met collega’s of vrienden;
  • Luister naar je lichaam. Heb je een hele reeks van verkoudheden, griepjes en hoofdpijntjes? Neem het serieus en doe even wat rustiger aan;
  • Luister naar anderen. Als veel mensen in je omgeving zeggen dat je het wat rustiger aan moet doen, dan is dat een signaal;
  • Ga zuinig om met je energie. Sommige klussen kosten energie, andere geven het. Verdeel deze goed over de dag. Plan ook je vakanties slim;
  • Zorg voor beweging en ga regelmatig even achter je bureau vandaan. Haal zelf je koffie, ga wandelen tijdens een overleg met een collega;
  • Doe geen onrealistische beloftes. Als je teveel belooft, creëer je vaak je eigen stress.