Het nemen van pauze op het werk is belangrijk voor je gezondheid. Door regelmatig te pauzeren blijf je fit en voorkom je stressklachten. Niet voor niets zijn hierover bepalingen vastgelegd in de Arbeidstijdenwet. Uit onderzoek van de FNV blijkt dat veel mensen onvoldoende herstellen van het werk. Dit is zorgelijk. Herstel is immers essentieel voor de gezondheid. Als je onvoldoende herstelt, loop je een groot risico overbelast te raken. Hoe zit dat met jou? Neem jij wel elke dag jouw pauze?

Waarom is pauzeren belangrijk?

Werken levert energie op, maar kost ook energie. Vaak merk je dat na 1 à 2 uur werken je concentratie afneemt, het werk zwaarder aanvoelt en dat je fouten gaat maken. Als je regelmatig pauzeert, zorg je ervoor dat je de hele dag door energie hebt en productief blijft. Ook als je zwanger aan het werk bent, is het belangrijk om je rust te nemen. Daarom hebben medewerkers recht op extra pauze tijdens hun zwangerschap.

Voldoende herstellen tijdens, maar ook na het werk is essentieel voor de gezondheid. Niet alleen korte pauzes helpen om gezond te kunnen werken en leven, ook langere periodes van ontspanning zijn belangrijk voor je gezondheid. Een luie avond op de bank, een lang weekend weg of een tweeweekse vakantie. Alle rustmomenten zijn belangrijk voor de balans tussen in- en ontspanning en de balans tussen je werk en je privéleven.

Je hebt er recht op

Als werknemer heb je recht op rustmomenten tijdens je werk. Merk je dat je vaak in je pauzes moet doorwerken? Kun je eigenlijk nooit echt pauze, een dag vrij of vakantie nemen? Kaart dit dan aan bij je leidinggevende of de ondernemingsraad. Bespreek je werktijden. Een prettige werk-privébalans zorgt ten slotte voor rust. Ook de mogelijkheid tot flexibel werken of telewerken kan zorgen voor meer rust en balans. In je cao vind je vaak afspraken over de mogelijkheden.

Tips voor een gezonde balans

Stress voorkomen is beter dan genezen. Want in een drukke periode aan de bel trekken, is lastig. Deze doen-en-laten-tips kunnen je helpen op tijd rust in te bouwen.

Doen

  • Neem regelmatig een korte pauze. Ga, als het kan, van je werkplek af. Maak een praatje met een collega, wandel even door de gang of doe een korte ontspanningsoefening.
  • Neem in ieder geval één lange pauze, zodat je rustig kunt eten en ontspannen.
  • Plan bewust een werkonderbreking in als je merkt dat je gejaagd bent of als je de neiging hebt de tijd te vergeten.
  • Ga tijdens de lunch naar buiten. Het daglicht zorgt voor een extra energieboost.
  • Lunch gezond. Biedt de bedrijfskantine weinig gezonde producten of is er geen mogelijkheid om gezond eten te bereiden? Bespreek dit dan met je ondernemingsraad en zoek samen met je werkgever naar oplossingen.
  • Installeer op je computer een programma in die je helpt herinneren dat het tijd is voor een break

Laten

  • Op je werkplek lunchen. Het is makkelijker ontspannen als je echt even afstand neemt van je werk.
  • Pauzes overslaan. Je lichaam en je hoofd hebben tijd nodig om te herstellen van werk. In een korte pauze laad je weer op en kun je fris verder werken.