Werken bij (zeer) warm weer kan problemen opleveren voor je gezondheid. Vooral als je zwaar werk doet, in een benauwd kantoor zit of juist in de volle zon werkt.

Het belangrijkste advies is: drink bij warm weer minstens twee liter per dag. Als je zwaar lichamelijk werk doet en je zweet daarbij, is het nodig om extra te drinken. Zorg dus dat je op warme dagen altijd een fles water bij je hebt en deze regelmatig bijvult. Drink regelmatig kleine beetjes.

Vochttekort bij warm weer

Als je niet voldoende drinkt, ontstaat een vochttekort. Hoe merk je dit? Je gaat minder zweten, want je lichaam gaat het aanwezige vocht vasthouden. Dat is ongezond, want zweten zorgt er juist voor dat je lichaamstemperatuur in de warmte niet stijgt. Je merkt het vochttekort ook doordat je minder vaak naar de wc hoeft. Je urine zal er ook donkerder uit zien. Als je dit bij jezelf merkt, neem dan een drankje dat meteen ook je suiker en zout aanvult. Bijvoorbeeld een glas aanmaaklimonade of een sportdrankje. Ook bouillon of soep is goed.

Veel drinken is dus belangrijk, maar dat betekent niet dat alle drankjes goed zijn. Thee is prima, maar de cafeïne in koffie heeft de neiging om je lichaam uit te drogen. Ook alcohol werkt vochtafdrijvend, dus als je ‘s avonds een biertje of wijntje neemt, telt dit niet mee voor de twee liter vocht per dag.

Samenvatting

Drink dus veel water, neem regelmatig pauze en zoek dan zo mogelijk een koele plek op. Probeer het lichamelijk zware werk zoveel mogelijk aan het begin of einde van de dag te doen. En werk je in de volle zon? Bescherm je huid!