Doe je ook vaak nog wat zout bij het eten? Dat is lang niet altijd nodig, want in veel producten zit al zout. Denk aan kaas, brood, vleeswaren, snacks.

Ongemerkt krijg je dagelijks zo’n 10 gram zout binnen. De Hartstichting adviseert maximaal 6 gram. Teveel zout kan namelijk je bloeddruk verhogen. En dat verhoogt de kans op het krijgen van een hartinfarct of beroerte.

De belangrijkste bronnen van zout in de Nederlandse voeding zijn brood, vleesproducten en kaas. Ook zit er veel zout in kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s, soepen (bouillon!), sauzen en hartige snacks. Maar ook in producten waarvan je het niet verwacht zit zout, bijvoorbeeld in roomijs, koekjes of gebak.

Minder zout

Wil je minder zout eten, volg dan deze tips:

  • Kijk op de verpakking van voedingsmiddelen hoeveel zout erin zit. Onderaan de pagina over zout op de website van het Voedingscentrum staat een duidelijke toelichting op de zoutvermelding op een etiket.
  • Kies voor verse producten. Aan houdbare producten wordt namelijk zout toegevoegd om ze langer te kunnen bewaren.
  • Kies voor smaakmakers als verse kruiden en specerijen.

Op de website van de Hartstichting staan recepten voor lekker eten met minder zout