Mensen die gezond eten, voelen zich over het algemeen beter en fitter dan mensen die dat niet doen. Daardoor functioneren ze ook beter op hun werk. Maar wat is nu eigenlijk gezond eten? Waar moet je op letten?

Gezond eten = gevarieerd eten

In de eerste plaats is het belangrijk dat je gevarieerd eet. Elk product dat je eet bevat verschillende voedingsstoffen in wisselende hoeveelheden. Als je gevarieerd eet, is de kans het grootst dat je voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Het Voedingscentrum adviseert dan ook: eet elke dag uit alle vakken van de Schijf van Vijf:

  • groente en fruit;
  • halvarine, margarine en oliën;
  • zuivel, vlees, vis en vervangers;
  • aardappelen, brood, rijst en pasta;
  • water.

Eet minder verzadigd vet

In voeding zitten twee soorten vet. Onverzadigd vet is zacht en vloeibaar. Het heeft een positief effect op je gezondheid. Daarnaast is er verzadigd vet dat hard is. Producten met veel verzadigd vet zijn minder gezond. Het Voedingscentrum geeft als regel: hoe zachter het vet, hoe beter. Kies dus bijvoorbeeld voor vloeibaar vet in knijpflessen. Ook alle soorten oliën zijn gezond.

Eet veel groente, fruit en brood

Als je veel groente en fruit eet, verklein je je risico op hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker. Vezels uit groente, fruit en brood zorgen ook voor een goede darmwerking en spijsvertering. Een bekend advies is: twee ons groente, twee stuks fruit.

Tot slot is het natuurlijk belangrijk om ook voldoende te bewegen. Want gezond eten is samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht en lichaam. Zo zit je lekker in je vel en kom je goed door je werkdag!