Veel mensen houden hun dieet niet vol, omdat ze het lastig vinden om gezond te eten op hun werk. Maar daar valt wel een mouw aan te passen.

Een dieet is, zeker in het begin, vaak moeilijk vol te houden. Thuis ben jij de baas over je koel- en voorraadkast, maar vaak word je op je werk in de verleiding gebracht. Collega’s bieden je snacks of traktaties aan, of stellen een etentje voor. Of je kunt die kroket in het bedrijfsrestaurant niet weerstaan. Hoe kun je het dan toch volhouden?

Eet een goed ontbijt

Het ontbijt is een belangrijke maaltijd die je niet moet overslaan. Vooral niet als je op dieet bent. Een goed ontbijt geeft je lichaam de energie om goed te functioneren. Bovendien ben je minder snel hongerig en kun je het koekje bij de koffie beter weerstaan. Heb je geen tijd om thuis te ontbijten, eet dan niet snel even iets onderweg. Wacht tot je op het werk bent en neem daar de tijd voor je ontbijt. Eet bewust.

Neem niet te veel koffie

Koffie drinken hoort bij werken. Immers, de cafeïne maakt je wakker en geeft je energie. Maar pas toch op met koffie. Helemaal als je er melk en suiker indoet, of als je bijvoorbeeld cappuccino uit een automaat drinkt. Daar zitten vaak veel calorieën in. Een gezonder alternaties zijn thee en water. Water drinken is ook goed voor je gezondheid en het kan helpen een hongergevoel weg te nemen.

Verdeel je maaltijden

Werken maakt vaak hongerig en je verlangt al vanaf een uur of 11 naar de lunchpauze. Het gevaar daarvan is dat je tijdens de lunch veel gaat eten. Verdeel je maaltijden over de dag. In plaats van één zware lunch, kun je ook een halve portie eten tijdens lunchtijd en de andere helft twee of drie uur later.

Eet een gezonde lunch

De meeste bedrijfsrestaurants bieden wel gezonde salades aan die je tijdens de lunch kunt eten. Is dat bij jou niet zo, neem dan je eigen gezonde lunch mee van huis om te voorkomen dat je in de verleiding komt. Krijg je tussendoor trek, zorg er dan voor dat je zelf een gezonde snack bij je hebt. Zo kun je de dropjes van je collega weerstaan. Denk aan fruit, volkorencrackers, wortels, komkommer, tomaatjes, enz.