Als je goed in je vel zit en gezond bent, barst je vaak van de energie. Die vitaliteit behoud je door rust en herstel, gezond eten en voldoende bewegen.

Maar soms staat gebrek aan tijd of het vinden van een juiste aanpak je in de weg om echt gezond te leven. Wat kun je doen als werken veel inspanning vraagt en energie kost? Hoe krijg je je vitaliteit weer terug?

Boost je vitaliteit met... slapen

Goed slapen is erg belangrijk om de batterij weer op te laden. Heb je moeite met slapen? Zorg er dan in ieder geval voor dat je overdag voldoende beweegt in de buitenlucht. Zorg ook voor een goed slaapklimaat. Maak de ruimte waarin je slaapt donker, zorg voor een goede temperatuur (15 graden) en voor frisse lucht. Sluit je zoveel mogelijk af voor geluiden van buitenaf. Drink geen alcohol vlak voor je gaat slapen. Alcohol zorgt er weliswaar voor dat je makkelijker in slaap valt, maar je slaapt minder diep en wordt eerder wakker.

Leefstijl

Als je onregelmatig of ongezond eet (fast food) kan je gewicht toenemen. De Body Mass Index (BMI) geeft een schatting van het gezondheidsrisico van het lichaamsgewicht. Wil je weten wat je BMI is? En welk eetpatroon past bij jouw werkschema? Doe dan de Werktijdencheck op aoow.nl. Dan krijg je meteen tips om je eet- en beweegpatroon aan te passen als dat nodig is.