Griep voorkomen is beter dan genezen. Lees de tips hoe je je kunt wapenen tegen griep.

Griep is geen gewone verkoudheid, het is veel ernstiger en verloopt veel sneller. Hoofdpijn, spierpijn over het hele lichaam en hoge koorts zijn de symptomen. Een ‘standaard’ griep duurt gemiddeld drie tot vijf dagen. Je kunt je echter nog wekenlang slap en moe voelen.

Zo voorkom je een griepbesmetting

Jaarlijks worden veel mensen geveld door griep. Voor risicogroepen, zoals bejaarden, verzwakte hartpatiënten en suikerpatiënten, kan een griep ernstige gevolgen hebben. Daarom raadt het RIVM deze groepen aan zich jaarlijks te laten inenten. Val je niet onder de risicogroep, dan is een goede lichamelijke conditie belangrijk om een besmetting te voorkomen.

Wat kan je nog meer doen?

  • slaap voldoende
  • eet per dag minstens 2 ons groenten en 2 stuks fruit
  • zorg voor voldoende lichaamsbeweging
  • let op je hygiëne, was regelmatig je handen

Toch griep? Rust is de remedie

Wanneer je toch een griepje hebt opgelopen, is het belangrijk bedrust te nemen. Drink voldoende en kleed jezelf niet te warm aan bij hoge koorts. Probeer niet te snel weer aan het werk te gaan. Uitzieken van griep is geen luxe, maar noodzaak. Ga je te snel weer aan de slag, dan loop je het risico een half jaar of langer vermoeidheidsklachten te houden.