Heb je moeite om goed te slapen?
Probeer onze tips.

  • Zorg voor een goed slaapklimaat. Maak de ruimte waarin je slaapt donker, zorg voor een goede temperatuur (15 graden) en voor frisse lucht. Sluit je zoveel mogelijk af voor geluiden van buitenaf.
  • Bekijk je bed: staat het recht, is de matras nog goed, past je kussen bij jouw slaaphouding?
  • Drink geen alcohol vlak voor je gaat slapen. Alcohol zorgt er weliswaar voor dat je makkelijker in slaap valt, maar je slaapt er minder diep door en je wordt eerder wakker.
  • Wél een goed idee: ga 's middags of aan het begin van de avond sporten. Dit heeft een gustig effect op je nachtrust.
  • Als je overdag moet slapen na een nachtdienst, probeer dan afspraken te maken met jouw directe omgeving (zoals geen spelende kinderen, geen telefoon of televisie). Beperk storende factoren voor jou zo veel mogelijk.
  • Slaap je slecht doordat je piekert? Pak je probleem voor het slapengaan aan. Schrijf op wat je dwarszit en bedenk hoe je dit kunt oplossen. Lukt dat niet, parkeer je probleem dan tot de volgende ochtend. Bedenk: 's nachts lijkt alles erger.

Helpen de tips je niet om beter te slapen en dreig je fysieke of psychische problemen te krijgen door je verstoorde slaapritme? Neem dan contact op met je huisarts.