Regelmatig bewegen is goed voor je gezondheid. Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat beweging ook een gunstig effect heeft op werkgerelateerde klachten. Het zou zelfs een remedie kunnen zijn tegen een burn-out.

Het onderzoek

Aan het onderzoek deden ruim tweeduizend werknemers met een fulltime baan mee. Allen hadden een zittend beroep. Gedurende twee jaar werden zij gevraagd naar hun werkbeleving en de mate van beweging die ze gedurende het jaar hadden gehad. Werknemers waarbij de score op vermoeidheid hoger was, bleken ook minder te bewegen. De resultaten van het onderzoeken tonen aan dat er een relatie is tussen afnemende werkgerelateerde vermoeidheidsklachten en meer beweging, maar ook omgekeerd.

Meer bewegen

Als je als werknemer minstens een half uur per dag goed beweegt, voel je je energieker en heb je ook minder last van vermoeidheid. Zeker voor mensen met werkgerelateerde klachten is het dus goed om in beweging te komen. Echter is het voor deze groep juist vaak ook moeilijker om te doen. Meer bewegen kan je echter al met kleine dingen; lees deze tips om meer te bewegen op je werk. Met sommige activiteiten kun je vandaag al beginnen. Maak bijvoorbeeld een wandeling tijdens je lunchpauze.

Heb je behoefte aan meer beweging? Bij Zorgcollectief FNV/Menzis krijg je onder andere 10% korting bij deelnemende Fit!vak sportscholen. Zo ga je het jaar goed van start.