Hoe kun je de lichamelijke belasting op je werkplek verminderen? Hier een paar tips voor wie lichamelijk zwaar werk verricht.

Tillen en dragen

  • hou de last dicht bij het lichaam;
  • til bij gewichten zwaarder dan 23 kg samen met een collega als dat mogelijk is;
  • til niet in één keer te veel, maar til liever wat vaker een lichtere last;
  • gebruik een tilhulpmiddel als dat mogelijk is.

Duwen en trekken

  • liever duwen dan trekken;
  • duw met beide armen zodat je de schouders en romp evenwichtig belast;
  • gebruik je eigen lichaamsgewicht. Hierdoor worden schouders, armen en romp niet onnodig belast;
  • breng de kar rustig op gang.

Werkhoudingen

  • werk met een rechte rug;
  • werk recht vooruit, vermijd een gedraaide rug;
  • hou het werk dichtbij;
  • wissel af van werkhouding, bijvoorbeeld tussen zitten en staan en tussen rechts- en linkshandig werken.

Repeterende bewegingen

  • hou je schouders en ellebogen laag en ontspannen;
  • breng het werk op de juiste hoogte. Dit voorkomt onnodig bukken en heffen van de armen;
  • hou je polsen recht;
  • neem voldoende korte (micro)pauzes.

Trillingen

  • zorg voor taakroulatie;
  • wissel het werken met trillingen af met andere taken;
  • kies het gereedschap dat het minste trilt;
  • zorg voor goed onderhoud van gereedschap;
  • werk in een ontspannen werkhouding.