Als je langere tijd achter een computer zit, is het belangrijk om je werkplek goed in te richten. Hiermee kun je klachten aan je nek en rug voorkomen.

Neem dus de tijd om je werkplek aan te passen en zo klachten te voorkomen. Ook belangrijk: neem voldoende pauzes. Werk zeker niet langer dan twee uur achter elkaar door.

Stoel

  • Zet je voeten plat op de grond of op een voetensteun.
  • Zorg ervoor dat de hoek tussen je boven- en onderbeen 90 graden is. Zo raken je bovenbenen en knieën niet afgekneld. Stel de zitdiepte zo in dat er een vuist ruimte tussen zitting en onderbeen is.
  • De rugleuning moet je onderrug steunen op de hoogte van je broekriem.
  • Je bovenarmen hangen ontspannen naar beneden, de onderarmen zijn in horizontale houding. Hierbij raken de ellebogen licht de armleuningen.
  • De onderarm en bovenarm maken een hoek van 90 graden.
  • De armleuning van je stoel moet op gelijke hoogte zijn met je bureau.
  • Ontspan je schouders, voorkom dat je met opgetrokken schouders achter het bureau zit.

Beeldscherm

  • Ga recht voor je beeldscherm zitten, zodat je hoofd en nek niet steeds gedraaid staan.
  • Zet je scherm op ooghoogte zodat je je hoofd niet voorover hoeft te buigen.
  • Het scherm moet op ten minste 50 cm afstand van je ogen staan.
  • Plaats je scherm zo dat er geen licht van het raam op kan vallen.

Toetsenbord

  • Plaats het toetsenbord 8 à 10 cm van de rand van het werkblad.
  • Het toetsenbord mag niet te hoog zijn, ter hoogte van de toetsenrij a, s, d, f in ieder geval niet hoger dan 4 cm.
  • Probeer tijdens het typen je polsen recht te houden. Voorkom dat je pols te ver naar achteren buigt.
  • Zorg ervoor dat de onderzijde van het toetsenbord stroef is en niet kan verschuiven tijdens het typen.

Bron: Werkendlichaam.nl