Onze biologische klok is ingesteld op activiteiten tijdens de dag en rust in de nacht. Als je actief bent in de late avond en nacht verstoort dit je bioritme.

Het gevolg is dat je slaperig kan worden op het werk. En dat heeft gevolgen voor de veiligheid. Slaperigheid en vermoeidheid nemen toe naarmate je vaker onregelmatig werkt of meerdere nachtdiensten achter elkaar draait. Uit onderzoek blijkt dat alertheid begint af te nemen vanaf 21 uur. Met een diepe dip tussen 3 en 5 uur ’s nachts. Ook regelmatige wisselingen in het rooster veroorzaken een onregelmatig slaappatroon, waardoor de kwaliteit van de rust afneemt. Het is dus niet alleen de nachtdienst, maar ook de afwisseling van ochtend-, middag- en nachtdiensten die vermoeidheid veroorzaken.

Gvolgen voor de veiligheid

Het werken in onregelmatige diensten heeft daarmee een onmiddellijk effect op je veiligheid. Je bent minder alert en daardoor neemt het risico op fouten en ongevallen toe.

Dit risico is bijvoorbeeld tijdens de nachtdienst 32% hoger dan in reguliere dagdiensten. Ook het woon-werkverkeer na afloop van de nachtdienst levert een hoog risico op. Uit onderzoek blijkt dat nachtwerkers die na de nachtdienst naar huis rijden, een grotere kans hebben op ongelukken als gevolg van vermoeidheid.

Zo werk je veiliger in de nacht

  • Creëer de mogelijkheid om tijdens de nachtdienst een korte powernap te doen. Een korte slaap (niet langer dan 20 minuten) verhoogt de alertheid aanzienlijk;
  • Pas je voeding aan tijdens de nachtdienst. Uit onderzoek blijkt dat een andere samenstelling van de voeding (meer eiwitten en minder koolhydraten) de alertheid aanzienlijk kan verbeteren;
  • Als het even kan, laat je dan rijden na de nachtdienst.