Werk je in de nachtdienst? Dan heb je vast je eigen manieren om met vermoeidheid om te gaan.

De Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen (StAZ) heeft onderzoek gedaan en komt met een aantal methoden die werken: lichttherapie, aangepaste voeding en een uitgebalanceerd werkrooster. Dat is ook goed om te weten als je niet in een ziekenhuis werkt.

Voeding tijdens de nachtdienst

Vermoeidheid tijdens de nachtdienst is met 26% te verminderen door goede voeding, zo blijkt uit het onderzoek van de StAZ. Een regelmatig eetpatroon is belangrijk. Houd je dus ook bij een nachtdienst zoveel mogelijk aan de structuur van drie maaltijden. Eet om 18.00 uur warm, neem een tweede maaltijd om 1.30 uur en eet weer iets tijdens de dip om 5.00 uur. Zorg dat de maaltijd zo min mogelijk koolhydraten bevat.

Roosteren

Ook kan de vermoeidheid minder worden als er in het rooster rekening wordt gehouden met individuele kenmerken, bijvoorbeeld of je een ochtend- of avondmens bent. Probeer zoveel mogelijk regelmaat te houden in de werkschema’s, zodat je gestel zich beter kan instellen op de wisselingen in werken, slapen, eten en vrije tijd.

Lichttherapie

Lichttherapie kan de vermoeidheid tijdens de nachtdienst tot bijna 14% verminderen. De biologische klok wordt geactiveerd door zonlicht. Lichttherapielampen die op de werkplek gezet worden, kunnen dit zonlicht nabootsen en ervoor zorgen dat je je minder vermoeid voelt. Het werkt dus wel, maar omdat er aanwijzingen zijn dat lichttherapie mogelijk een verhoogd risico op kanker geeft, beveelt de StAZ dit niet aan.

Op staz.nl kun je het boekje ‘Goedenacht’ downloaden. Hierin staan praktische tips en aangepaste recepten. Ook kun je hier het volledige onderzoek lezen.

Bron: staz.nl