Als je ’s nachts moet werken, zul je ook vaak ’s nachts eten. Voedingsdeskundige Alexander van Eekelen vertelt wat je dan het beste kunt eten.

Ons lichaam is gemaakt om ’s nachts te slapen. Daarom worden in de nacht allerlei lichamelijke functies door onze biologische klok op een laag pitje gezet. Zo ook onze spijsvertering, waardoor we in de nachtelijke uren minder goed in staat zijn voeding te verteren.

Geen brood

Veel mensen eten dagelijks brood, maar dat wil niet zeggen dat dit ook het meest geschikte voedingsmiddel is. Het bestaat namelijk voor het grootste gedeelte uit (tarwe)zetmeel, wat moeilijk verteerbaar is. Daarnaast bevat brood veel zout. Zetmeel en zout houden vocht vast. In combinatie met het ‘normale’ beleg (kaas, worst, zoet) krijgen we teveel zout en vet binnen.

’s Nachts brood eten is dus eigenlijk geen goed idee. Voor je maag en darmen is zetmeel moeilijk verteerbaar, waardoor je urenlang een opgeblazen gevoel houdt. De koolhydraten in het brood worden niet voldoende verteerd, waardoor ons lichaam de koolhydraten niet omzet in energie, maar opslaat als vet. Doordat brood (met beleg) teveel zout bevat, wordt vocht vastgehouden, wat kan leiden tot uitdrogingsverschijnselen.

De koolhydraten, slechte vertering van zetmeel én het teveel aan zout en vet, zorgt ervoor dat we slaperig en vermoeid worden. Terwijl het juist de bedoeling is dat je tijdens de nachtdienst wakker en alert bent en blijft.

Wel aardappelen

Probeer als alternatief een aardappelsalade met groente. Aardappels bevatten minder en makkelijker verteerbaar zetmeel. In groenten zitten vitaminen, mineralen en vezels die goed voor je spijsvertering zijn. Als het voor je werk toch makkelijker is om brood mee te nemen, koop dan zoutarm en koolhydraatarm brood bij de bakker. Dit brood wordt van andere granen gemaakt dan tarwe en is beter verteerbaar. Ook de combinatie van dit brood met groenten (bijvoorbeeld met tomaat of komkommer of in de vorm van verse soep) is beter verteerbaar.