Vroeger vreesden kinderen de eerste dag van september. De R was in de maand en dat betekende dat de fles levertraan op tafel kwam. Nu is er het hele jaar door groente en fruit te koop. Is het dan nog nodig om extra vitamines te slikken?

Levertraan was niet lekker, maar wél erg gezond want het bevat de vitamines A en D en Omega 3-vetzuren. Alle drie belangrijk bouwstenen voor je lichaam. Doordat er vroeger in de herfst en winter minder groente en fruit verkrijgbaar waren, was een tekort aan deze bouwstenen niet ondenkbaar.

Ondertussen zijn margarine, halvarine en bak- en braadproducten verrijkt met vitamines A en D. En als je gezond en gevarieerd eet, krijg je voldoende Omega 3-vetzuren binnen. Zijn die extra vitaminen dan nog wel noodzakelijk?

Elke dag fruit en groente, één keer per week vis

“Ja,” zegt het Voedingscentrum. Allereerst houdt lang niet iedereen zich aan de adviezen van het Voedingscentrum. Zelfs als je wel gezond eet, krijgt je niet altijd genoeg vitamine D binnen. Vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden. Je lichaam haalt vitamine D vooral uit zonlicht, en in de herfst- en wintermaanden schijnt de zon nou eenmaal minder vaak en fel. Het slikken van vitamine D is extra belangrijk voor:

  • kinderen tot 4 jaar
  • ouderen
  • zwangere vrouwen
  • mensen met een getinte huid
  • mensen die onvoldoende zonlicht op hun huid krijgen, omdat ze bijvoorbeeld regelmatig ’s nachts werken of bedekkende kleding dragen

En de andere vitaminen?

Het is niet nodig om vitamine A en Omega 3-vetzuren te slikken als je gezond en gevarieerd eet.

Vitamine A zorgt voor de huid en de ogen. Het zit in vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier. Het lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit groente (worteltjes, bloemkool, spitskool) en fruit (sinaasappels, mandarijnen en bananen). Als je dagelijks een of twee porties uit deze productgroepen eet, krijg je voldoende vitamine A binnen.

Omega 3-vetzuren dragen bij aan een goede werking van hart- en bloedvaten. Wie één keer per week een portie vette vis eet, zoals haring of zalm, krijgt voldoende Omega 3 binnen.

Overleg met je huisarts

Overleg met je huisarts of je extra vitamines nodig hebt en slik niet zomaar wat. Zeker niet als je zwanger bent of medicijnen gebruikt.

Wil je meer weten over gezonde voeding, lees dan onze artikelen over dit onderwerp.